Dobry Plakat
Jak zaprojektować dobry plakat ? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi odpowiedzi, ponieważ wiele zależy od czynników zewnętrznych, na które nie mamy wpływu. To nie znaczy, że nie ma pewnych zasad, które należy przestrzegać, by stworzyć udany produkt.
W tym tygodniu nasza drukarnia wielkoformatowa Printing House rozpoczyna nowy cykl artykułów na temat projektowania i tworzenia materiałów drukowanych. W trzech częściach omówimy jak zaprojektować plakat. Dzisiaj część pierwsza.
Jak zaprojektować dobry plakat
Projektowanie plakatu należy zacząć od określenia celu jaki ma spełniać. Istotne jest czy to reklama produktu, wydarzenia, jakaś akcja społeczna, czy może jest to plakat artystyczny? Ważne, by od początku wiedzieć dlaczego chcemy go stworzyć.
Na przykład plakat, który ma reklamować koncert, powinien nie tylko pokazywać zespół lub zespoły jakie będą grały, ale również miejsce, datę, godzinę, może cenę oraz wzmiankę gdzie nabyć bilet. Są to informacje, które pomogą w sprzedaży biletów, bo to jest właśnie cel tego plakatu.
Inny przykład, chcemy zareklamować nową książkę mniej lub bardziej znanej autorki. Jeśli autor jest dobrze znany, to powinniśmy wykorzystać poprzednią twórczość, a może jej wizerunek, by napędzić sprzedaż. Ale w przypadku, gdy autorka jest nieznana, dawanie jej na plakat nie przyniesie żadnego skutku. Tutaj możemy użyć dobrej grafiki, albo fragment recenzji itp.
Określenie celu jest więc bardzo ważne, bo pozwala uzyskać lepsze efekty przy projektowaniu plakatu i od razu scentralizować uwagę na istocie przesłania i treści jaką ma nieść.
Kolejnym krokiem jest określenie do kogo kierujemy naszą pracę. Jeśli do konkretnych fanów, będziemy używać pod nich skierowanych grafik, kolorów, czcionek. Jeśli do szerokiego grona młody lub starszych ludzi również musimy dostosować nasze narzędzia graficzne, by zwrócić naszym plakatem ich uwagę oraz zaakcentować informację, jaką chcemy przekazać.
Ostatnim krokiem przed projektowaniem, jest ustalenie miejsca, w którym nasz produkt będzie prezentowany. Lokalizacja ma znaczenie i projekt musi to uwzględniać. Na przykład: plakaty na przystankach są duże i mają zazwyczaj około 200 centymetrów wysokości, a przy tym bardzo dużą czcionkę, gdyż mała nie byłaby czytelna(zwróćcie na to uwagę następnym razem, gdy będzie czekać na tramwaj lub autobus). Projekt takiego plakatu będzie różnił się od plakatu, który ma być rozmieszczony na różnego rodzaju tablicach ogłoszeniowych. Do takiej tablicy zazwyczaj podchodzimy blisko, plakat jest mniejszy, a my jesteśmy bliżej i tutaj możemy użyć mniejszej czcionki, postarać się przekazać więcej informacji.
Na dzisiaj to już wszystko, w kolejnym artykule przejdziemy do samego projektowania graficznego plakatu, zapraszamy.
Pamiętajcie również, że nasza Drukarnia Wielkoformatowa Printing House zajmuje się projektowaniem i pomaga w tworzeniu wszelkiego rodzaju wydruków.